Vrijheidsconcert: bijzonder indrukwekkend

Vrijheidsconcert: bijzonder indrukwekkend

Zaterdagavond 15 april presenteerden het harmonieorkest en de malletband van muziekvereniging Crescendo een gedenkwaardig vrijheidsconcert in de sporthal in Sleen. Voor de gelegenheid was de sporthal veranderd in een stijlvol theater met een groot LED-scherm.

De leden hadden een muzikale documentaire gemaakt met bijzondere verhalen en beelden over Sleen en omgeving tijdens de Tweede Wereldoorlog. Verhalen die ons doen beseffen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Stichting Streekeigen Sleen had hiervoor prachtige oude foto’s aangeleverd. De verhalen werden verteld op diverse plekken in de omgeving die herinneren aan de oorlog, zoals het onderduikershol, verschillende monumenten en het gemeentehuis.

VrijheidsconcertF
Sliener Toren
Het concert begon met het lied van De Sliener Toren, deels gezongen en deels gespeeld door het orkest. Het publiek zong voorzichtig mee met de herkenbare melodie van Schubert en de alom bekende tekst van Broenink. Daarna werden de bezoekers in elf scènes in woorden en beelden meegenomen door de oorlogsjaren. De zorgvuldig gekozen muziek tussen de scènes maakte de beleving compleet.

VrijheidsconcertS
Mottenkampsteeg
Het eerste deel ging over Sleen eind jaren dertig, een vredig dorpje in Drenthe. Het harmonieorkest speelde The Fields van Jacob de Haan, gevolgd door een gastoptreden van Harm & Roelof met het nummer Mottenkampsteeg. In scène twee werd de tijd van de mobilisatie herdacht met de inkwartiering in Sleen van tientallen soldaten en het bezoek van Koningin Wilhelmina. Daarna volgde de inval van de Duitsers op 10 mei 1940 in scène drie. Het vierde deel bevatte verhalen van inwoners over de beleving van de oorlog in Sleen. Zoals het verhaal van Jan die bij zijn ome Geert naar Radio Oranje luisterde. Daar hoorde natuurlijk de muziek van de Radio Oranje Medley bij van arrangeur Egbert van Groningen, ooit dirigent van Crescendo.

VrijheidsconcertH
Dorpsleven in Sleen
Vele jongemannen ontkwamen niet aan de arbeitseinsatz, zoals bleek uit deel vijf van het concert. De malletband onder leiding van Jan ter Haar was daarbij te horen met het prachtige nummer Soldier On van Di-Rect. Scène zes vertelde over het dorpsleven in Sleen in de oorlog, over de voedselvoorziening en de hongerwinter. In de omgeving huisden destijds vele onderduikers. Daarover ging scène zeven, gevolgd door Gabriellas Sang gespeeld door de malletband. De neergestorte bommenwerpers, de monumenten daarvan en de oorlogsgraven kregen aandacht in het achtste deel. Menig bezoeker hield het niet droog bij de emotionele vertellingen over joden in Sleen en de deportatie in deel negen en daarna bij het luisteren naar een arrangement van Jan de Haan van het gevoelige Schindler’s List, gespeeld door de harmonie. Harm & Roelof zongen vervolgens het toepasselijke lied Drèents Wichtie.

VrijheidsconcertP
The Last Post
De oorlog kende gelukkig vele dappere mensen die voor ons land durfden te strijden en zich durfden te verzetten tegen de Duitsers. Dat was ook in Sleen en omgeving het geval. Aan enkelen daarvan werd een verhaal gewijd in scène tien. Het harmonieorkest speelde daarbij logischerwijs het stuk Soldaat van Oranje van Rogier van Otterloo. Tot slot kwam de bevrijding aan bod, voor Sleen was dat op 10 april 1945. De vele gevallenen werden herdacht met een live uitvoering van The Last Post door Frans Breukelman op trompet.

VrijheidsconcertL
Honor to the Liberators
Eigenlijk zou dit concert al drie jaar eerder plaatsvinden bij de herdenking en viering van 75 jaar vrijheid. Dit moest helaas worden afgelast om bekende redenen. In 2020 heeft componist Jan Bosveld voor de gelegenheid het prachtige stuk Honor to the Liberators gecomponeerd. In deze muziek dat inmiddels door honderden orkesten is uitgevoerd, zitten delen van de volksliederen van Canada, de Verenigde Staten, Polen en het Verenigd Koninkrijk verwerkt: de vier landen die in de Tweede Wereldoorlog betrokken waren bij de bevrijding van Nederland. Daartussen zitten delen verweven van het Wilhelmus. Het harmonieorkest onder leiding van Wilfred Grootenhuis speelde het stuk met veel waardering en het Wilhelmus werd uit volle borst door het publiek meegezongen.

VrijheidsconcertE
Vera Lynn
Het orkest eindigde met het bekende We ‘ll meet again van Vera Lynn. Ook hierbij zongen de bezoekers enthousiast mee waarna zij de vereniging op een daverende staande ovatie trakteerden. De reacties waren overweldigend. Het was een vrijheidsconcert vol respect en emoties.

UPDATE: Voor wie het uitgebreide programmaboekje nog eens rustig wil lezen, klik hier.

Klik hier voor alle foto's.

Verslag: Roelie Lubbers
Foto's: Gerard de Haan

Naar archief